Klasik Mantık
Klasik mantık denilince Aristoteles’in “Organon” adlı kitabına dayanan mantık sistemi anlaşılır. Aristoteles’in kurucusu olduğu klasik mantık, akıl ilkelerini temel alan iki değerli mantıktır. Bu mantık sisteminde Aristoteles doğru düşünmenin (Akıl yürütmenin) ilkeleri üzerinde durmuştur. Akıl yürütmeyi tümdengelim şeklinde yapmıştır. Çünkü kesin ve zorunlu sonuç veren geçerli akıl yürütmeler tümdengelimle yapılabilir.
Aristoteles akıl yürütmeyi kavram oluşturma, önerme kurma, çıkarım yapma sırasıyla gerçekleştirmiştir. Çünkü, doğru düşünmenin ilk basamağı kavram oluşturmaktır. Kavramlardan hareketle önermeler kurulur ve daha sonra bu önermelerden bir takım sonuçlar çıkarılır. Bundan dolayı klasik mantık üç alandan oluşmaktadır. Bunlar;
- Kavram ve terimler
- Önermeler
- Çıkarımlar
Biz de klasik mantık konusuna aynı sırayla devam edeceğiz.
Kavram ve Terimler
Nesnelerin insan zihnindeki yansıma biçimi veya herhangi bir nesnenin zihindeki tasarımı kavramdır. Ancak kavramı imgeden (hayal) ayırt etmek gerekir. Kavramın imgeden farkı, bir nesneye ilişkin özel nitelikler değil, genel nitelikler taşımasıdır. Kavram kişiye özgü değildir, ama hayal, kişiye özgüdür. Örneğin; oturduğumuz evi düşünmemiz, onu rengiyle, görünüşüyle zihnimizde canlandırmamız bir imgedir. Ama ev kavramı geneldir ve içine tüm evler girer.
Terim, kavramın dil ile ifade edilmesidir. Diğer deyişle M içinde anlam taşıyan en küçük birimdir. Kavramlar bir varlığa işaret ederken, terimler kavramlara işaret eder. Bundan dolayı terimler, kavramları anımsatan birer semboldür.
Kavramlar bir veya birden fazla sözcükten oluşabilir. Örneğin; kalem, silgi, şişe, bardak, demlik, pi sayısı veya Türkiye Büyük Millet Meclisi, Boğaziçi Köprüsü, Orta Doğu Teknik Üniversitesi gibi. Eğer bir sözcük dil içinde tek başına anlam ifade etmiyorsa (bu, şu, ise, ve, veya, hem, ile, ki, çok, bazı, bütün, vb.) terim değildir.
Kavram varlıkların zihindeki tasarımı iken terim kavramların dille ifade edilmesidir.
Kavram Çeşitleri
Kavramlar tek tek ele alınışlarına ve birbirleriyle ilişkilerine göre iki grupta incelenir.
Tek tek ele alınışlarına göre kavramlar; tekil ve genel kavramlar, somut ve soyut kavramlar, kolektif ve distribütif kavramlar, olumlu ve olumsuz kavramlar olarak gruplandırılır.
Genel ve Tekil Kavramlar
Aynı türe ait nesnelerin ortak özelliklerini ifade eden kavramlara “genel kavram” denir. Tek tek nesneleri ifade eden kavramlara ise “tekil kavram” adı verilir. Tekil kavramlar arasında bir takım ilişkiler kurarak genel kavramlara ulaşılır.
Genel kavram, tümel ve tikel olmak üzere ikiye ayrılır. Bir kavram içine aldığı bireylerin tümünü ifade ediyorsa “tümel”, bir kısmını ifade ediyorsa “tikel” kavramdır.
Tümel kavramlar bütün, tüm, her, hiçbir gibi ifadelerle dile getirilirken, tikel kavramlar bazı, kimi, çoğu, bir kısım gibi ifadelerle dile getirilir.
Genel | Tümel | Tikel | Tekil |
---|---|---|---|
İnsan | Tüm insanlar | Bazı insanlar | Ayşe |
Bitki | Bütün bitkiler | Bazı bitkiler | Orkide |
Hayvan | Bütün hayvanlar | Bazı hayvanlar | Minnoş |
Somut ve Soyut Kavramlar
Duyu organlarımızca algılanabilen ve zihinde tasarlanabilen, bir nesneyi ya da varlığı gösteren kavramlar “somut”, nesnelere ait ortak nitelikleri gösteren veya nesnelerin oluş tarzını ifade eden kavramlar ise “soyut” tur.
Somut | Soyut |
---|---|
İnsan | İnsanlık |
Masa | İyilik |
Rüzgar | Cömertlik |
Kolektif ve Distribütif Kavramlar
Kullandığımız kavram bireyler grubunu ifade edip grupta gerçekleşiyorsa “kolektif”, bireyler grubunu ifade edip bireyde gerçekleşiyorsa “distribütif” kavram adını alır.
Kolektif | Distribütif |
---|---|
Ordu | Asker |
Millet | Birey |
Futbol takımı | Futbolcu |
Olumlu ve Olumsuz Kavramlar
Bir kavramın dile getirdiği nitelik eğer gösterdiği nesnede bulunuyorsa o kavram olumlu, gösterdiği nitelik nesnede bulunmuyorsa olumsuzdur. Olumlu kavramlar genellikle yalın halde bulunur ya da “lı", “li”, "lu" gibi ekler alır. Olumsuz kavramlar ise olumlu kavramlara eklenen “siz”, “suz”, “me", “ma” ekleriyle ya da “olmayan”, “değildir” sözcükleriyle oluşturulur.
Bazı terimler - siz, - suz gibi ekler aldığı halde olumsuzluk ifade etmezler. Örneğin; sonsuz, eksiksiz gibi terimler olumludur çünkü bu terimler bir özelliğin tamlığını ve bütünlüğünü ifade eder. Buna karşılık kirli, ölümlü gibi kavramlar eksikliği ifade ettiği için olumsuzdur. Olumsuz kavramların tümü yoksunluk ve eksiklik bildirirler.
Olumlu-olumsuz en iyi şekilde önermeler içinde görülebilir. Bu nedenle bazı mantıkçılar olumlu ve olumsuzluğun kavramlardan çok önermeler için söz konusu olduğunu savunmaktadırlar.